8 Απριλίου 2014

Ασκήσεις λεπτής κινητικότητας


Λεπτή κινητικότητα περιγράφεται ως ο συντονισμός μικρών μυών του σώματος (πχ των δαχτύλων, του στόματος, του προσώπου κτλ) με τα μάτια, έτσι ώστε να καθιστά ικανές δεξιότητες όπως το γράψιμο, το πιάσιμο μικρών αντικειμένων, το ντύσιμο κτλ. Αυτές οι δεξιότητες είναι σημαντικές τόσο για την επίτευξη δραστηριοτήτων μέσα στο σχολείο, όσο και για δραστηριότητες της καθημερινής ζωής του παιδιού. Η αδυναμία της λεπτής κινητικότητας μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του παιδιού να να φάει σωστά (κράτημα πηρουνιού), να κρατήσει το μολύβι σωστά και ως εκ τούτου να γράψει σωστά ή και να ντυθεί. Παρακάτω θα περιγράψουμε μερικές από τις ασκήσεις που έκαναν τα παιδιά στο σχολείο, χρησιμοποιώντας πολύ απλά υλικά αλλά πολλή φαντασία!


ΧΑΝΤΡΕΣ ΚΑΙ ΞΥΛΑΚΙΑ

Έχοντας μερικές χάντρες διαφόρων μεγεθών και δυο ξυλάκια (πχ αυτά που χρησιμοποιούμε για τα σουβλάκια) μπορούμε να ξεκινήσουμε αυτή την άσκηση. Το παιδί πρέπει να καθοδηγηθεί για το πως να κρατήσει τα ξυλάκια και να πιάσει την χάντρα. Στη συνέχεια  τοποθετεί την χάντρα σε ένα βάζο με προσοχή χωρίς να χαλαρώσει τους μυς των δαχτύλων και πέσει. Αυτό επαναλαμβάνεται όσες φόρες θέλουμε. 
Tip: αν είναι δύσκολο να κρατήσει τα ξυλάκια σταθερά μπορούμε να δέσουμε τα δυο ξυλάκια με ένα λαστιχάκι.



ΚΟΜΠΟΛΟΪ

Τα υλικά που χρειάζονται είναι μερικές χάντρες και μια κορδέλα. Το παιδί πρέπει με το ένα χέρι να κραταεί σταθερή την κορδέλα και με το άλλο να τοποθετεί την χάντρα μέσα σε αυτό. Όσο πιο μικρές οι χάντρες, τόσο μεγαλύτερη η δυσκολία αυτής της άσκησης.


 
ΚΟΥΜΠΩΜΑ-ΞΕΚΟΥΜΠΩΜΑ

Παίρνοντας ένα παλιό ύφασμα ράβουμε μερικά κουμπιά διαφόρων μεγεθών αλλά και υφής. Στην συνέχεια κάνουμε κάποιες σχισμές για να μπορεί μπει το κουμπί. Επιπλέον στο ίδιο ύφασμα μπορούμε να ράψουμε ένα φερμουάρ.



ΚΟΡΔΟΝΙ

Πάνω σε ένα χαρτόνι σχεδιάζουμε και κάνουμε πολλές τρύπες περιμετρικά.
Το παιδί προσπαθεί να περάσει το κορδόνι σε όλες αυτές τις τρύπες.
Αν το κινητικό επίπεδο του παιδιού το επιτρέπει αυτή η κατασκευή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να του μάθουμε πως να δένει κορδόνια.



ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΜΕ ΠΗΛΟ

Χρησιμοποιώντας τον πηλό τα παιδία μπορούν να φτιάξουν διάφορες κατασκευές ενώ συγχρόνως χρησιμοποιούν τους πιο μικρούς μύες των δαχτύλων τους.
Αυτή η άσκηση μπορεί να γίνει και με πλαστελίνη, αλλά εδώ χρησιμοποιήσαμε πηλό για να έχουμε την ευκαιρία να χρωματίσουμε τις κατασκευές  και έτσι να ενσωματώσουμε άλλη μια άσκηση λεπτής κινητικότητας.



ΜΑΝΤΑΛΑΚΙΑ

Μια πολύ εύκολη άσκηση που συνήθως χρησιμοποιείται σε παιδία με χαμηλές κινητικές δεξιότητες, είναι αυτή με τα μανταλάκια.
Το παιδί πρέπει απλά να πιάσει το μανταλάκι ένα-ένα και να το τοποθετήσει πάνω σε ένα κουβαδάκι.



ΚΟΛΑΖ

Αυτή η κατασκευή περιλαμβάνει πολλές από τις βασικές ασκήσεις για την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας.
Αρχικά εκτυπώνουμε μια εικόνα από το αγαπημένο καρτούν του παιδιού έχοντας πρώτα σβήσει τις συνομιλίες των ηρώων.
Πρώτα ζητάμε από το παιδί να κόψει τις παραστάσεις με ένα ψαλίδι.
Στην συνέχεια να γράψει τα λόγια των ηρώων και μετά να τα κολλήσει σε μια κενή σελίδα.
Μπορούμε να εμπλουτίσουμε το κολάζ, με το να κόψουμε ένα γκοφρέ χαρτί σε μικρές λωρίδες και να το κάνουμε μικρά μπαλάκια ή με ένα ψαλίδι να κόψουμε διάφορα σχέδια.




ΚΟΛΑΖ ΜΕ ΟΣΠΡΙΑ

Έχοντας μια εικόνα και μερικά πολύ απλά υλικά που θα βρούμε στη κουζίνα μας μπορούμε να ξεκινήσουμε αυτή τη κατασκευή.
Ανάλογα με το σχέδιο προσαρμόζουμε και κολλάμε τα υλικά που έχουμε επιλέξει. Εκτός από τα μαγειρικά υλικά μπορούμε να χρωματίσουμε, να βάλουμε χάντρες ή ότι άλλο μας αρέσει.

 

 

Υπεύθυνη άρθρου: Ειρήνη Μανιαδάκη, Φυσικοθεραπεύτρια


Φωτογραφίες: ΕΕΕΕΚ Κισάμου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου